Home » Eksamens- og præstationsangst

Eksamens- og præstationsangst

De fleste af os har oplevet at blive nervøse når vi enten har skulle præstere foran en gruppe mennesker eller fremlægge angst-pige-3noget eller til eksamen. Det er en naturlig reaktion. Når man taler om eksamens- og præstationsangst er det når det går fra en normalreaktion, altså nervøsiteten, til en egentlig angst, hvor du frygter situationen meget og mærker mange symptomer på dette i din krop. Mange oplever, at angsten ikke kun er begrænset til selve situationen, men at angsten for angsten kan fylde og forstyrre i flere dage og uger, selv måneder, inden den frygtede hændelse. Frygten for at mærke angsten kan gøre, at man undgår bestemte situationer.

Det kan opstå i situationer som at skulle fremlægge noget foran en gruppe mennesker, holde tale, tage på date og at præstere seksuelt kan give præstationsangst.

Eksamens- og præstationsangst skyldes ofte:

  • Egne dårlige erfaringer med eksaminer eller andre situationer hvor man følte man skulle præstere, hvor man har følt sig udstillet eller bedømt.
  • Et stort ydre forventningspres, for eksempel fra uddannelsesinstitutionen, familie, sig selv eller andre studerende.
  • Anden bagvedliggende lidelse, for eksempel stresstilstande, social fobi, panikangst eller depression.

Angst i eksamens- og præstationssammenhænge kan vise sig ved:

  • Anspændthed og indre uro

  • Koncentrationsbesvær

  • Søvnproblemer

  • Hovedpine og svimmelhed

  • Ondt i maven og kvalme

  • Øget hjertebanken

  • Øget svedtendens

  • Angstfyldte forestillinger om, hvad der kan gå galt i eksamenssituationen.

  • Gentagende bekymringer om egen præstation

  • Handlingslammelse (enten op til eller under præstationen)

  • Forventningsangst længe før begivenheden

  • Store forventninger og høje krav til egen præstation

  • Isolation og udeblivelse fra den frygtede situation

  • Rejsningsproblemer og impotens (præstationsangst)

Ved kognitiv adfærdsterapeutisk behandling for eksamens- og præstationsangst, vil vi undersøge de svære følelser forbundet med angsten og hjælpe dig til at blive bedre til at tackle dine bekymringer og grublerier op til, under og efter den præstationskrævende situation. Du vil få øvelse i og værktøjer til bedre at kunne rumme og håndtere de angste følelser og ubehagelige fysiske symptomer der opstår. Terapien vil afdække og synliggøre adfærd der bidrager til at fastholde angsten og du vil få støtte i at ændre denne adfærd.

Du vi i terapien få redskaber til at tænke mere realistisk, nuanceret og støttende omkring dine egne præstationer til eksamen. På adfærdsplan vil du få gode råd til selve eksamenssituationen og få mulighed for at træne øvelser, som hjælper dig i eksamenssituationen.

Det kan være relevant at se på, om du sideløbende med eksamens- og præstationsangsten føler dig stresset og om der er tale om, at du stille urimeligt høje krav til dig selv. Er dette tilfældet, kan det være relevant også at have fokus på stress og perfektionisme i terapien.

Behandlingen vil indebære øvelser, bl.a. fysiske øvelser. Fysiske øvelser relateret til eksamensangst handler om nedregulering af det autonome nervesystem. Altså den del af nervesystemet, som vi ikke umiddelbart selv kan bestemme over. Disse øvelser vil være i form af vejrtrækningsøvelser og distraktionsøvelser.

Nina: 42492017, Nikolaj: 29829174

Kontakt/Book tid

Personfølsomme oplysninger:

Vi anbefaler at du skriver dit tlf nummer, så vi kan ringe til dig. Vi anbefaler, at du beskytter dine personlige data, ved ikke at skrive personfølsomme oplysninger på mail med mindre du selv har sikker, krypteret mail som vi har. Du kan stille spørgsmål og fortælle nærmere om dine udfordringer, vanskeligheder og ønsker til forløb når du taler med os i telefon.

Vi ser frem til at høre fra dig.

Mvh. Nina og Nikolaj